Rakennusliiton vierailijablogi

Opi töissä ja saa palkkaa

Tällä viikolla vietetään oppisopimusviikkoa. Viikon tarkoituksena on promota sitä, että ammattiin voi opiskella kätevästi työpaikalla perinteisen koulun sijasta.

Viime vuosina työmarkkinaosapuolet ovat hehkuttaneet oppisopimusmallia. Siihen ajatellen on hämmentävää, että oppisopimuksia suoritetaan melkoisen vähän tutkintojen määrästä. Voi olla, että monilla on vielä käsitys, että oppisopimus on hankala toteuttaa yrityksissä muistellen aikoja, jolloin koko tutkinto piti suorittaa kerralla ja lupapapereita piti kirjoittaa suuri pino. No ne ovat vanhoja aikoja. Onneksi.

Uusi lainsäädäntö mahdollistaa, että työpaikalla voi suorittaa oppisopimuksena tutkinnon osia tai yksittäisen tutkinnon osan. Tämä mahdollistaa yrityksille ja opiskelijalle joustavamman tavan opiskella ammattiin.

Esimerkkinä mainitsen pääkaupunkiseudulla toimivan rakennusalan yrityksen, jossa opiskelijat ovat suorittamassa tietyt tutkinnon osat oppisopimuksessa, palaavat välissä kouluun opiskelemaan lähiopetukseen toisia osioita ja sitten taas jatkavat oppisopimuksessa saaden palkkaa, kun seuraavat tutkinnon osat on mahdollista opiskella työpaikalla. Tällainen malli toimii yritykselle, koulutuksen järjestäjälle ja on varmasti myös motivoiva opiskelijalle.

Pirkanmaalla taasen on jo pidempään toiminut Skanskan ja paikallisten ammattikoulujen 2+1-oppisopimusmalli, jossa opiskelijat ovat toisena vuonna työssäoppimassa yrityksessä ja suorittavat viimeisen vuoden oppisopimuksena työmaalla.

Etelä-Suomessa sama yritys haki puolen vuoden määräaikaiseen työsopimukseen nuoria oppimaan, joille koulu ei jostain syystä ollut maistunut. Puolen vuoden aikana nuoria ohjasivat työmailla työpaikkaohjaajaksi koulutetut ammattityöntekijät. Hakijoita oli paljon, ja ensimmäinen hankkeen pilotti oli menestys.  ”Tämä ohjelma on siinä todella hyvä, että sinun ei tarvitse mennä koulun penkille, vaan tulet tänne, opit ja saat vielä palkan”, kertoo mestarina toiminut Tommi Mestari–kisälli-ohjelman hyvistä puolista. Kisälli Vikke jatkaa: ”Halusin itse vaihtaa alaa tai ainakin käydä kokeilemassa, ja on ollut hyvä päätös jälkikäteen.”

Toinen suuri rakennusalanyritys PEAB julkisti alkusyksystä uuden rekrytointinsa, PEAB-opettajan. Hänen tehtävänään on parantaa ammatillisen koulutuksen ja työelämänä yhteyttä. Sain kunnian olla mukana webinaarissa, kun opettaja julkistettiin. Oli hienoa kuulla, että yrityksellä on vahva tahtotila lisätä omaa työvoimaansa ja tarjota merkittävälle määrälle nuoria työssäoppimismahdollisuuksia yrityksessä. Tällaista ajattelua tarvitsemme reilusti lisää rakennusalalle.

Rakennusliitto suhtautuu hyvin lämpimästi kaikkiin erilaisiin malleihin vahvistaa työssäoppimista työpaikoilla. Näemme, että siinä voittavat kaikki.

Ammattityöntekijöillä on paljon osaamista, jota he voivat jakaa nuorille alalle tulijoille. He ovat erinomaisia työpaikkaohjaajia. Vanha mestari–kisälli-ajattelu on toimiva malli. Ammattimaisuuden lisäksi tarvitaan myös sosiaalista silmää. On tärkeää, että osataan ottaa nuori kannustavasti mukaan porukkaan ja tsekataan, että duunitehtävät ovat oikeasti tutkintoon liittyviä. Kukaan ei motivoidu vain siivoamalla työssäoppimisessa. Näitä taitoja hiomme työpaikkaohjaajille liiton eri puolilla Suomea järjestettävissä työpaikkaohjaajan koulutuksissa.

Työnantajalle työssäoppiminen on hyvä tapa saada joustavasti uusia ammattilaisia eläköityvien tilalle ja vahvistaa omaa potentiaaliaan työmarkkinoilla. Laadukkaan rakentamisen merkitys tulee korostumaan yhä enemmän yhteiskunnassamme vaatimuksien kiristyessä, ja tässä ammattitaitoinen työvoima on kilpailuvaltti.

Suosittelen lämpimästi, että luottamushenkilöt kävisivät työnantajan kanssa keskustelun, miten yrityksen ammattitaitoista työvoimaa voisi lisätä tai uusintaa. On lukuisia erilaisia malleja sopia nuoren työssä oppimisesta yrityksessänne, niin kuin se teille parhaiten sopii. Autamme teitä mielellään löytämään hyvän mallin.

Erinomaista #oppisopimusviikkoa2020 työpaikoille,

Juhani Lohikoski
Rakennusliiton koulutuspäällikkö